Статьи

Виклики та тренди в HR 2020 та що рік майбутній нам готує. Частина 1

5 листопада 2020 року підвела підсумки десята щорічна Премія HR-бренд Україна. В рамках Премії експерти та лідери думок обговорили ключові виклики HR 2020 та тренди, які зчитали через призму проєктів-номінантів Премії HR-бренд, та зазирнули у перспективи 2021-2022 року.

2020 рік був непростим і сповненим викликів. Пандемія COVID-19, локдаун, швидкий перехід на віддалену роботу та підтримка комунікацій і залученості працівників у дистанційному форматі, турбота про безпеку та здоров’я людей стали головним викликом для бізнесу. Керуючись міркуваннями безпеки і здоров'я персоналу, керівники компаній задіяли плани заходів у надзвичайних ситуаціях, покликані забезпечити безперервну роботу бізнесу.

ТРЕНДИ ТА ВИКЛИКИ HR 2020

1. Антикризові підходи бізнесу до пандемії Covid 19 та корпоративна соціальна відповідальність

Прикладами таких кейсів є проєкт компанії SoftServe «Knock Out COVID-19» та проєкт компанії KERNEL «СтопКоронавірусРазом».

IT-компанія SoftServe виділила 10 млн грн для підтримки медичних закладів у боротьбі з пандемією коронавірусу, а більш ніж 4 млн грн пожертвували працівники SoftServe. Кошти були скеровані на придбання засобів індивідуального захисту та апарати ШВЛ для лікарень у 7-ми містах України, де розташовані офіси компанії. SoftServe допомогає з технологічною експертизою локальним інституціям, державним органам та розбудови спільнот. Розроблені онлайн платформи STOP COVID- 19 та чат-боти з наповненням даних з усієї України актуальною інформацією про пандемію; розробка FightCovid19, який допомагає систематизувати актуальні проблеми львівських госпіталів та донорів чи інвесторів, готових ці потреби закрити.

Компанія KERNEL проєкт «СтопКоронавірусРазом». KERNEL спрямувала зусилля на захист працівників та безперебійну роботу виробництва під час пандемії. У цей нелегкий час KERNEL як соціально-відповідальна компанія координує роботу Штабу для боротьби з коронавірусом у Полтавській та Кіровоградській областях. Команда компанії займаються як закупівлею, так і доставкою до лікарень експрес-тестів, засобів індивідуального захисту, антисептиків і дезінфекторів, медикаментів і медичного обладнання. В цілому на ці потреби спрямовано 150 млн гривень.

Детальніше про антикризові HR-рішення: досвід компаній-учасників Премії HR-бренд 2020 читайте у ТУТ.

2. Діджиталізація та автоматизація HR процесів

У період пандемії в багатьох компаніях відбулася зміна технологічних пріоритетів. Цифровізація поступово проникла в усі сфери організаційної діяльності і стала їх природним етапом.

Діджиталізація HR процесів, автоматизація рутинних задач дають можливість HR командам вивільнити час для того, щоб сфокусуватися на більш стратегічно важливих проектах, які мають цінність для бізнесу.

Приклади digital-проєктів:

• Компанія JTI проєкт «Join the Idea – Join JTI!»

Суть проєкту - автоматизація HR-процесів для швидкої адаптації новачків компанії JTI та розвантаження HR-спеціалістів за допомогою сучасних Digital інструментів. Проект «Join the Idea – Join JTI» поєднує 2 інструменти: Digital платформу для новачків ABC “Always Be Curious” та чат-бот WhatBot. Платформа ABC “Always Be Curious”: єдиний ресурс з усією необхідною інформацією для новачків на період адаптації в компанії. Чат-бот WhatBot: чат-бот, який відповідає на найбільш поширені запитання працівників до спеціалістів HR відділу. Унікальність обох проектів полягає в тому, що це повністю внутрішньо-створені інструменти, які стали результатом крос-функціональної роботи трьох відділів компанії: Відділу персоналу, Корпоративних комунікацій та ІТ.

HR чат-боти стають нормою для багатьох HR команд, допомагають поліпшити якість обслуговування співробітників. Чат-боти відмінно використовують штучний інтелект, автоматизують завдання, які можуть допомогти ефективно використовувати HR-ресурс. Прикладами таких рішень в ритейлі є проєкти «ПОМОЖИ ТОБІ БОТ» компанії Eldorado та корпоративний бот VARUS people компанії VARUS.

• Компанія Eldorado проєкт «ПОМОЖИ ТОБІ БОТ»

Крутезне рішення – чат-бот ELSA, онлайн-асистент для персоналу компанії Eldorado - ELDORADO Staff Assistant. Звернення до HR доступні 24/7. Зробити запит про залишок днів щорічної відпустки,оформити відрядження,замовити довідку про доходи та з місяця роботи, завантажити свій розрахунковий листі знайти контакти колег. Дізнатися та призначити навчання собі та своїм підлеглим. Скачати книгу та отримати корисну пораду. Все це і не тільки ELSA зробить за декілька кліків.

ELSA позбавляє працівників від зайвих дій і звільняє співробітників HR від паперової рутини. А потенційних кандидатів ELSA познайомить із життям та новинами Компанії та допоможе знайти підходящу для себе роботу в Eldorado.

• Корпоративний бот VARUS people від компанії VARUS

Лінійний персонал магазинів не має персональних робочих місць, тому потреба в каналі комунікації , який би дозволяв передавати інформацію оперативно і вперші руки, була дуже гострою. Таким каналом комунікації у VARUS став вайбер-бот, тому що телефон є у всіх, вайбер - у більшості співробітників, він має легкий знайомий інтерфейс, його не потрібно додатково встановлювати, а ще є доступ 24/7.

Бот VARUS people зроблено власними силами за допомогою департаменту IT, це дозволяє бути гнучкими, оперативно змінювати інформацію в боті, додавати функціонал, реалізовувати там всі забаганки та синхронізувати з іншими ПК. Цікаво, що проект покриває різні цільові аудиторії: співробітників офісу та магазинів, кандидатів, новачків та колишніх співробітників. Основні результати реалізації бота:

• Компанія KERNEL проєкт “Employee Data Center”

Компанія KERNEL є вертикально інтегрованим холдингом та включає більше 30 юридичних осіб, розташованих по всій території України, здебільшого в районних центрах і сільській місцевості. Чисельність персоналу складає близько 12,7 тисяч, з яких тільки 4,5 тисячі мають постійний доступ до комп'ютера. Складність інфраструктури вимагала нестандартного і зручного інструменту, який би давав співробітнику і керівнику як інформацію для прийняття бізнес-рішень у будь-якій географічній точці, так і дозволяв би реалізовувати HR процеси, отримувати всі необхідні сервіси і доступ до звітності, і в той же час дозволяв би підписувати і погоджувати всі документи, пов’язані з бізнес-діяльністю: договори, накази, первинні фінансові документи зі смартфону.

Для впровадження сучасних центрів обробки (ЗЦО – загальних центрів обслуговування) потрібно було забезпечити опрацювання масових запитів (відпустки, довідки, розрахункові листи) від «синіх комірців», які не мають комп'ютера і смартфона (близько 9 тис. осіб), без фізичної присутності представників HR і бухгалтерії на місцях.

З огляду на глобальність цілей і охоплення всіх співробітників холдингу, в проекті були виділені окремі streams:

STREAM I. Кабінет співробітника «Мій кабінет», який є порталом самообслуговування, створюється автоматично для кожного співробітника з персональним обліковим записом та персональним комп'ютером або планшетом, і має 4 основні блоки:

Доступ до «Мій кабінет» відкритий як з робочого місця, так і з мобільного пристрою завдяки архітектурі, побудованій на хмарних технологіях. Досить ввести свій e-mail та пароль доступу до Office365.

STREAM II. Інформаційний кіоск для працівників, які не мають персонального комп'ютера, це дає можливість отримати розрахунковий лист за будь-який період, оформити заяву на відпустку, замовити довідку, подати ідею щодо поліпшення виробничого процесу. Доступ до інфокіосків відкритий в режимі 24х7. Для доступу до персональної інформації працівнику достатньо ввести свій номер мобільного телефону і одноразовий пароль, який система відправляє у вигляді sms.

STREAM III. Боти. Для забезпечення роботи в польових умовах, з поганим покриттям, створений Telegram бот, який дозволяє узгоджувати документи, відпустки, відрядження, ставити завдання співробітникам і навіть дозволяє підписати електронний документ без спеціального входу у корпоративні додатки.

У перший день прийому нового співробітника супроводжує адаптаційний бот, який персоналізовано, враховуючи посаду і напрямок діяльності новачка. Крок за кроком в доступній ігровій формі розповідає про компанію, корпоративну культуру, правила та сервіси, що є доступними для співробітника.

Бот гарячої лінії створено для прийому інформації на гарячу лінію та відповідей на типові запитання щодо ринку землі.

STREAM IV. Представництво АЦСК для забезпечення процесу видачі КЕП (кваліфікованого електронного підпису) для співробітників холдингу.

Employee Data Center (центр даних працівника) – це щоденний помічник для співробітників компанії KERNEL.

• Компанія Parimatch Tech проєкт «Трансформація, що змінила все: HR екосистема Parimatch Tech»

Це приклад масштабної внутрішньої діджитал-трансформації для структурного поєднання розрізнених функцій Компанії. Компанія Parimatch Tech запровадила єдину внутрішню HR екосистему, представлену корпоративним порталом, HRIS Parimatch Tech (Human Resources Information System) і RS Parimatch Tech (Recruitment System). Ці три digital-кити вивели HR процеси в компанії на якісно новий рівень. Вони інтегруються між собою та з іншими системами (з 1С, Jira, Slack), доступні у mobile, доступні 24/7 та виконують велику кількість “ручних” функцій, які потребували нагальної автоматизації. HR екосистема побудована на принципах транспарентності, інклюзивності та залучення.

Використання VR/AR у навчанні працівників представлено у кейсі Полтавського гірничо-збагачувального комбінату «Ferrexpo Digital Training». Результатом роботи став симулятор віртуальної реальності з режимами навчання та іспиту, голосовими підказками та текстовим супроводом. Цей симулятор унікальний, оскільки являє собою кросплатформне рішення, яке працює і на ПК, і на Oculus Quest, що робить його зручним для всіх — звиклих працювати в VR-окулярах, так і без них. Це дозволяє досягти найвищого рівня доступності для кінцевого користувача. Також був розроблений режим інструктора, який дозволяє збирати аналітичну інформацію про проходження конкретного сценарію різними учнями. Інноваційне цифрове рішення для навчання допомагає співробітникам відпрацьовувати правильну послідовність дій для демонтажу частини обладнання.

Використання нових технологій в HR є одним з ключових глобальних трендів. Приємно усвідомлювати, що HR практики в Україні розвиваються in-line з міжнародними трендами.

3. Diversity & inclusion

Цього року на Премії представлені реальні діючі проєкти з Diversity & inclusion (різноманіття та інклюзивність) – і це показово, що в Україні є компанії, які роблять реальні кроки для підтримки різноманіття та інклюзивності, боротьби з дискримінацією та ейджизмом, підтримку гендерної рівності. Серед компаній –лауреатів Премії StarLightMedia з проєктом «Women’s Empowerment Principles в дії» та 1+1 media проєкт #Забути про вік.

StarLightMedia «Women’s Empowerment Principles в дії»

StarLightMedia реалізувала проект глобальної трансформації бізнесу. Серед його головних завдань – побудова нової корпоративної культури, яка відповідатиме запитам не тільки нинішнього, а й майбутнього покоління співробітників та партнерів компанії. Гендерну рівність та інклюзивність було визначено як її невід’ємні складники.

Влітку 2019 року StarLightMedia стала першою українською компанією, що підписала Women’s Empowerment Principles – міжнародні принципи, створені ООН для бізнесів, що прагнуть забезпечити рівні права та можливості для своїх співробітників та протидіяти усім формам дискримінації та насильства.

За перший рік роботи StarLightMedia:

Проєкт 1+1 media #Забути про вік

У рамках проєкту #забутипровік компанія 1+1 медіа реалізувала програму стажувань для людей, яким зазвичай відмовляють у працевлаштуванні через те, що вони «надто досвідчені для цієї вакансії». Програма була розрахована на кандидатів, які попри вік, готові розпочати все з чистого аркуша, прагнуть навчатися новому, мріють потрапити на телебачення і готові присвятити стажуванню в офісі кілька годин на день. Вони могли стати:

#забутипровік – масштабна соціальна кампанія по протидії ейджизму щодо людей старшого віку, ініційована 1+1 media в травні 2019 року. Підґрунтям для її старту стали дослідження, які свідчать, що в Україні вкорінилися стереотипи, начебто люди зрілого віку не можуть бути креативними, освоювати нові професії чи починати вивчати щось нове. Мета проєкту #забутипровік – знищити ці міфи та надихнути українців рухатися далі. Компанії 1+1 медіа вдалося згуртувати навколо проекту провідні компанії України, які запускатимуть ініціативи протидії віковій дискримінації в рамках розвитку власних брендів роботодавця. Також залучені до співпраці лідерів думок, які висвітлюють проблематику з різних точок зору та напрацюють шляхи протидії ейджизму в Україні. Надихаючими для багатьох громадян стали історії успішних українців у віці 50+, які є амбасадорами теми та власним прикладом руйнують стереотипи про вік.

Коментуючи HR тренди та практики в Україні, Олена Коваленко, HR-директорка компанії Syngenta,член Журі Премії HR-бренд 2020, стверджує:

Виклики та тренди в HR 2020 та що рік майбутній нам готує. Частина 1«Кризове реагування зараз є головним пріоритетом для HR. COVID-19 став неабияким викликом не лише для економіки країни, але й відповідно для усього бізнес-сектору. За цей час ми особливо маємо звертати увагу на нові підходи та інструменти, які створюються, та трансформувати їх у нові можливості для компанії. По-друге, зміна робочого середовища на дистанційне теж вимагає новітніх трансформаційних підходів. А саме, прийняття сьогоднішніх реалій життя та нових навичок гібридного типу роботи, де важлива гнучкість та оптимальність рішень. Тренд Diversity & inclusion, в першу чергу, це означає соціально-відповідальний бізнес, де важливо розвивати, задіяти експертів різних функцій та організаційних рівнів, які ніяким чином не залежать від характеристик віку чи статі. Last but not least - корпоративно-соціальна відповідальність, яка є надзвичайно важливою, особливо для HR, які розуміють що це невід’ємний аспект соціальної політики, з точки зору культури. Тому, що культура виходить за рамки організації. Це важливо, як тебе сприймає ринок, яким чином він приймає кандидата як партнера по індустрії. які методи застосовує для її розвитку, відповідно розвиваючи і сам бізнес. Головне, що всі ці набори програм та стратегій, пов’язані з тим, щоб забезпечити співробітнику безпеку, підтримку, продуктивність та стійке ментальне здоров’я».

4. Впровадження Employee Experience (досвід працівника)

Тренд Employee Experience висвітлюють декілька проєктів-лауреатів Премії HR-бренд. Ми бачимо комплексний підхід до роботи з досвідом співробітника в проектах УКРСИББАНКу «UKRSIBBANK – КРАЩЕ МІСЦЕ ДЛЯ РОБОТИ» та ПУМБ «eNPS: покращуємо досвід співробітників»

Проєкт «UKRSIBBANK - GOOD PLACE TO WORK» - унікальна програма, що покликана створити спільний простір для залучення персоналу для реалізації стратегічних змін, посилення лояльності до бренду роботодавця. Концепт програми враховує потреби працівника на базі піраміди Маслоу. Важливо було тримати у фокусі всі аспекти, які впливають на залученість працівника та формують сприйняття організації як гарного місця для роботи: фізичні комфортні умови праці, соціальний захист, культура взаємовідносин з керівником та колегами, лояльність до бренду та працедавця в цілому. Для роботи з різними групами потреб було впроваджено 3 напрямки:

Проєкт ПУМБ «eNPS: покращуємо досвід співробітників»

У 2019 році була впроваджена система вимірювання і керування досвідом співробітників ПУМБ. Було визначено 5 загальнобанківських фокусів та реалізовано більше 600 командних ініціатив на різних рівнях, показник eNPS збільшився на 12%, показники залученості, задоволеності, лояльності зросли кожен на 5%, плинність кадрів зменшилась на 5%, прибуток на 1 співробітника зріс на 5%, показник річного прибутку перевиконаний на 21% – отриманий рекордний за всю історію банку прибуток – 2,6 млрд грн. Як це було досягнуто? Завдяки системній роботі щодо замірів та досліджень, залученості ТОП-менеджменту на чолі з CEO, побудові багатоканальної системи комунікацій, зміні формату та культури зворотного зв’язку та трирівневій системі реалізації ініціатив. Проте головна складова успіху проєкту – залучення у реалізацію самих співробітників! Як це змінило корпоративну культуру? Відкритий чесний діалог «керівник-співробітник» став невід’ємною частиною взаємодії.

При впровадженні Employee Experience в діяльність компанії, необхідно приділити увагу кільком важливим фокусам, а саме:

- підтримка та залученість перших осіб компанії. Побудова досвіду співробітника стосується усіх рівней структури організації, тому потрібні стекхолдери проєкту на найвищому рівні. Спонсор – CEO компанії;

- амбіційні бізнес-завдання. Компанії, які впроваджують Employee Experience переконані, що це кращий спосіб стати найсильнішим гравцем ринку, що змінює правила гри;

- Еmployee Experience - це самий центр культурної трансформації компанії. Щоб системно працювати з Employee Experience. потрібно значно змінити мислення людей, а ще залучити представників усіх підрозділів. Employee Experience ніколи не є винятковим завданням HR-функції. Зазвичай компанії об'єднують зусилля HR, Маркетингу, IT та інших функцій.

5. Трансформація корпоративної культури та робота з цінностями

Зміни у бізнес-середовищі вимагають гнучких бізнес-моделей та трансформації корпоративної культури і оновлення цінностей. Прикладами таких кейсів-лауреатів Премії HR-бренд є проекти: Lantmannen AXA «Еволюція культури Lantmannen», проєкт Intellias «Людяне EVP як ДНК компанії», проєкт Альфа-Банку «Кейс на мільйон: трансформація корпоративної культури об'єднаного банку», проєкт компанії Parimatch Tech «Цінності як основа корпоративної культури: як ми формували цінності, проживаючи по одній в місяць».

Розмірковуючи про кейси номінантів Премії HR-бренд та HR-челенджі 2020, Лариса Онипко, керівниця Премії HR-бренд Україна, зазначила:

Виклики та тренди в HR 2020 та що рік майбутній нам готує. Частина 1«Цей рік змінив все, і це треба визнати: ми вже ніколи не перейдемо до звичайного режиму роботи в офісах, а тренд на віддалену роботу буде зберігатися і після карантину, як і використання різних форм зайнятості персоналу – це стане нормою для бізнесу. Наразі компанії відслідковують, як управляти продуктивністю роботи у нових реаліях, як залучати людей у корпоративне життя та формувати почуття причетності, як по-новому мотивувати людей та підвищувати залученість працівників у бізнес, як вдосконалювати шлях кандидата в компанії та досвід працівників в усіх точках контакту з роботодавцем, щоб стосунки «працівник-роботодавець» були довгостроковими та продуктивними, а ціннісна пропозиція роботодавця не тільки приваблива, але й правдива».

Продовження наших роздумів про тренди та виклики HR 2020 читайте у другій частині статті.

Якшо у вас є цікаві HR-проєкти, що мають вплив на результати бізнесу, репутацію та імідж компанії як роботодавця, запрошуємо вас стати номінантом Премії HR-бренд 2021.

З питань участі у Премії HR-бренд Україна 2021 як номінанта чи партнера, звертайтеся за телефоном 38 (044) 230 87 39 або на поштову скриньку l.onypko@grc.ua

Вакансии дня

Комментарии